Blog Post

Welke invloed heeft het gedrag van een leerkracht op de nieuwsgierigheid van leerlingen?

Jason Fredrick van Eunen • jul. 03, 2020

Deze blog delen? Klik hieronder.


Nieuwsgierigheid tonen kan soms super spannend zijn, ook voor kinderen en leerlingen. Helemaal als er iemand bij is! Het effect van volwassenen op de nieuwsgierigheid van kinderen in een klaslokaal werd gemeten in een onderzoek van Henderson en Moore (1980). 

Drie verschillende nieuwsgierige situaties

Om de invloed van het gedrag van volwassenen te meten op nieuwsgierigheid van leerlingen creërden zij drie verschillende gedrag-situaties.⠀

1) In situatie 1 was er alleen interactie met de leerling als er vragen werden gesteld.
2) In situatie 2 liet de volwassene actief positief gedrag zien en werd de leerling begeleidt met een glimlach, oogcontact en korte aanmoedigingen.
3) In situatie 3 was de leerkracht actief samen nieuwsgierig met de leerling door vragen te stellen en mee te denken.

Het effect van gedrag op nieuwsgierigheid

Wat bleek? Zowel situatie 2 en situatie 3 leidde tot meer ontdekkend en nieuwsgierig gedrag bij leerlingen dan situatie 1. Dit effect was het sterkste wanneer een leerling van nature weinig nieuwsgierig is. ⠀
In andere woorden, hoe minder nieuwsgierig een kind van zichzelf is des te sterker het effect van het gedrag van volwassenen is op hun nieuwsgierigheid. Daarnaast werkt positieve interactie, aanmoedigend gedrag en eigen nieuwsgierigheid tonen versterkend voor de nieuwsgierigheid van leerlingen.⠀

Benieuwd naar de laatste onderzoeken over nieuwsgierigheid? Bekijk dan ook eens de Nieuwsgierig Denken Instagram pagina.

Waar wil jij

nieuwsgierigheid aanwakkeren?

Klik op jouw keuze!

Nieuwsgierigheid in het onderwijs Nieuwsgierigheid op de werkvloer


Waar wil jij nieuwsgierigheid stimuleren?

Deze blog delen? Klik hieronder.

Jason Fredrick van Eunen | Nieuwsgierig Denken

Over de schrijver

Jason Fredrick van Eunen

Een wereld vol met nieuwsgierigen! Deze visie verwezenlijkt Jason Fredrick van Eunen (1995) met zijn bedrijf Nieuwsgierig Denken. Zijn onuitputtelijk nieuwsgierigheid en enthousiasme over hoe de wereld werkt en wat mensen drijft laat hem nooit stoppen met leren en zichzelf te ontwikkelen. Met Nieuwsgierig Denken deelt hij deze passie voor een leven lang ontwikkelen met de wereld en laat hij mensen kennismaken met de kracht van nieuwsgierig zijn voor organisaties, het onderwijs en persoonlijke groei. Jason laat zien dat het trainen van nieuwsgierigheid op elke leeftijd en op elk moment kan. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk en makkelijk.


Schrijf je in voor de Nieuwsgierig Denken nieuwsbrief en mis geen enkele blog.

Neem contact met ons op

Anderen bekeken ook


door Jason Fredrick 10 mrt., 2023
Nieuwsgierigheid is de motor achter een leven lang leren en ontdekken. Als je ergens nieuwsgierig naar bent, wil je daar namelijk álles over weten en kom je in beweging om op onderzoek uit te gaan! Kan deze kracht van nieuwsgierigheid ook worden ingezet om leerlingen te motiveren voor taal en lezen? Jazeker! In dit artikel duik je in de magische wereld van nieuwsgierigheid en ontdek je hoe je nieuwsgierigheid kunt stimuleren in jouw taalonderwijs. Aan het einde vind je vijf leuke tips!
door Jason Fredrick 08 mrt., 2023
Hoe blijf je nieuwsgierig? Door jezelf vragen te stellen over jouw eigen nieuwsgierigheid en verwondering! In deze blog vind je 25 leuke vragen.
door Jason Fredrick van Eunen 20 sep., 2022
edereen is wel ergens nieuwsgierig naar, maar begrijpen we ook goed waar die nieuwsgierigheid vandaan komt? Onder andere het oplossen van onzekerheid speelt een belangrijke rol.  In deze #NieuwsgierigOnderzoek post deel ik met jullie een studie van dr. Lieke van Lieshout en haar collega's. Zij onderzochten de invloed van onzekerheid op onze nieuwsgierigheid en welk gevoel wij daarbij ervaren.
door Jason Fredrick van Eunen 20 sep., 2022
In mijn posts noem ik nieuwsgierigheid vaak dé motor achter een leven lang leren en ontwikkelen met plezier. Voor elke leeftijd! Wat zegt de wetenschap hierover?  In deze post licht ik een onderzoek uit waarin het nieuwsgierig vermogen van 755 mensen en de invloed van nieuwsgierigheid op het nastreven van (leer)doelen en mentale welzijn werd gemeten.
Nog meer nieuwsgierige onderzoeken lezen
Share by: