In het onderwijs wordt nieuwsgierigheid steeds vaker beschouwd als een superkracht. Nieuwsgierige leerlingen zijn gemotiveerd, stellen veel vragen, zijn leergierig en betrokken in de klas. Ze gaan verder dan het onthouden van informatie en zoeken actief naar mogelijkheden om te ontdekken, te leren en lesstof toe te passen. Maar... inmiddels weten we allemaal dat leren vanuit nieuwsgierigheid niet vanzelfsprekend is. En hoe blijf je zelf als leraar of docent nieuwsgierig in je onderwijs?
Met zijn intiatief Nieuwsgierig Denken laat Jason Fredrick als jonge spreker op een bevlogen manier zijn publiek kennismaken met de kracht van nieuwsgierigheid en verwondering in het onderwijs. Zijn onuitputtelijke nieuwsgierigheid over hoe de wereld werkt en wat mensen drijft, laat hem nooit stoppen met leren. Via een activerend, inspirerend en wetenschappelijk onderbouwd verhaal deelt hij zijn visie en praktische handvatten voor leven lang leren en ontwikkelen vanuit nieuwsgieirgheid in het onderwijs.
Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk!
Deze scholen, organisaties en instellingen boekten een Nieuwsgierig Denken inspiratiesessie
UWV Nieuwsgierig Denken
NOT X Nieuwsgierig Denken
Antoni van Leeuwenhoek x Nieuwsgierig Denken
Expertisepunt LOB nieuwsgierig denken
Luzac x Nieuwsgierig Denken
Nieuwsgierige leerlingen zijn gemotiveerd, leergierig, stellen veel vragen en zijn betrokken in de klas. Ze gaan verder dan het onthouden van informatie en zoeken actief naar mogelijkheden om te ontdekken, te leren en lesstof toe te passen. Echter, nieuwsgierig gedrag is niet vanzelfsprekend.
Onderzoeken wijzen zelfs uit dat leerlingen in de loop van hun schooltijd zelfs mínder nieuwsgierig worden. Nieuwsgierigheid is een bijzonder, ontastbaar iets. Maar... iets dat wél getraind kan worden! Hoe kun je onze allermooiste eigenschap inzetten om leerlingen met meer plezier te laten leren? En hoe blijf je zelf als leerkracht of docent nieuwsgierig in je onderwijs?
Leerkrachten en docenten hebben namelijk de sleutel in handen om een nieuwsgierige sfeer in de klas te creëren: een veilige sfeer waar leerlingen durven vragen te stellen, met trots nieuwe dingen proberen en samen op onderzoek uitgaan. Uit onderzoek blijkt dat nieuwsgierige lessen zelfs helpen om leerlingen de lesstof beter te laten begrijpen en onthouden!
Nieuwsgierigheid prikkelen is dus dé manier om kinderen te verwonderen en te activeren in de klas. In de workshop duiken de deelnemers samen met Jason Fredrick in deze fascinerende wereld van nieuwsgierigheid.
Hoe word je nu precies nieuwsgierig? Hoe werkt het in je brein? Welke technieken werken om nieuwsgierig denken en doen te activeren bij leerlingen én jezelf? Hoe wakker je het vragen stellen aan?
Aan de hand van wetenschappelijke onderzoeken geeft Jason bewezen tips, technieken en methodes die een nieuwsgierige houding bij leerlingen en leerkrachten stimuleren. Na deze interactieve en energieke inspiratiesessie weten de deelnemers alles over de kracht van nieuwsgierigheid en zijn ze geinspireerd met werkvormen, ideeën en materialen die ze direct de volgende dag kunt inzetten!
Maatwerk mogelijk voor (online) evenementen en bijeenkomsten. Geef het aan via de aanvraag.
✅ Zet jouw publiek in de leerstand door hun nieuwsgierigheid en verwondering te activeren;
✅ Informatief & interactief, want nieuwsgierig zijn moet je beleven;
✅ Praktische kennis die direct toepasbaar is in het dagelijkse leven;
✅ Jonge en energieke spreker met passie voor een leven lang leren;
Bedankt voor je aanvraag.
Je ontvangt zo snel mogelijk een reactie.
Oeps, bij het versturen van uw bericht is een fout opgetreden.
Probeer het nog eens opnieuw.
Ontdek de kracht van nieuwsgierigheid en verwondering met Nieuwsgierig Denken! Samen met Jason Fredrick leer hoe je onze mooiste eigenschap in onderwijs en organisaties aanwakkert bij jezelf en anderen voor een leven lang leren en ontwikkelen. Voor alle leeftijden!
Inspiratiesessies, workshops en gastlessen over het nieuwsgierigheid en verwondering voor scholen en bedrijven.