


Na deze blogpost meer leren over nieuwsgierigheid en verwondering?
Tegenwoordig worden we continu nieuwsgierig gemaakt. De reclames om ons heen, de spelletjes die we spelen en de koppen van kranten die we lezen; ze hebben allemaal als doel om onze aandacht te trekken. We kunnen hier veel van leren als we er van een afstandje naar kijken. Deze aandachttrekkers zijn namelijk perfecte voorbeelden van technieken die worden gebruikt om nieuwsgierig te maken. Technieken waardoor we aan het denken worden gezet of overgaan tot actie. Hoe ze dat doen? Denk aan het verbergen van een stukje informatie, het oproepen van een bijzondere vraag of het delen van een spannend feit. Dit zijn niet alleen effectieve manieren om ons iets te laten kopen of doen, maar natuurlijk ook om iets te leren. Bekijk jouw lessen eens vanuit dit andere perspectief: wat kun je leren van de manier waarop je zelf elke dag nieuwsgierig wordt gemaakt? Hoe kun je jouw lessen hiermee versterken?
Wanneer we actief op zoek zijn naar kennis, stellen we vragen. Maar ook als we nieuwsgierige vragen in de klas stellen, roept dit bij leerlingen de behoefte op om te ontdekken. Dit is een hele directe manier om nieuwsgierigheid te prikkelen. Anders dan vragen die kennis peilen – zoals examenvragen – dagen nieuwsgierige vragen uit om anders, verder of kritisch na te denken. Zogenaamde ‘hogere orde’-vragen zijn een goed startpunt om meer nieuwsgierigheid in de lessen te brengen. Je kunt ze gebruiken om leerlingen ‘aan’ te zetten. Voorbeelden zijn: ‘Hoe zouden mensen kunnen leren vliegen?’ of ‘Wat als we niet meer kunnen tellen?’ Ze doen een beroep op de verbeeldingskracht en stimuleren de fantasie. Ook effectief zijn vragen waarvan kinderen denken dat ze het antwoord weten, maar waarvan het antwoord ze toch verrast. Bewust worden van wat je nog niet weet, helpt om daar verdere vragen over te stellen.
Probeer dit eens! Nieuwsgierigheid is besmettelijk. Ook die van jou! Niets werkt zo aanstekelijk als iemand die helemaal op kan gaan in het onderwerp. Uit onderzoek blijkt dat een leerkracht, die zelf ook boeiende vragen stelt en actief meedenkt, de leergierigheid stimuleert bij anderen. Kies voor je volgende thema eens een onderwerp waarover jij zelf ook vragen hebt. Niet alleen zul je meer plezier ervaren, ook leerlingen zullen meegaan in jouw nieuwsgierigheid.
Als we met vragen nieuwsgierigheid willen opwekken, dan is het essentieel dat het vinden van een antwoord of het bedenken van een oplossing binnen het bereik van de leerlingen ligt. Daarom is het laten aansluiten van de les bij het kennisniveau van de klas heel erg belangrijk. Wanneer nieuwe informatie te ver van de leerlingen afstaat, is het lastig om vragen te bedenken en aansluiting te vinden bij het onderwerp. Speel dus in op wat jouw klas al weet over het onderwerp en wat ze nog graag willen leren. Hier kun je ook actief naar vragen.
Probeer dit eens! Nieuwsgierigheid is altijd binnen handbereik. Je kunt makkelijk je les verrijken met alledaagse voorwerpen die leerlingen al kennen, maar waar ze toch nog veel over kunnen leren. Neem bijvoorbeeld eens een appel. Daar kunnen leerlingen veel nieuwsgierige vragen over stellen. Hoe kom deze aan zijn kleur? Heeft een appel ook broertjes en zusjes? Deze methode heet ‘object-gebaseerd leren’. Je neemt een object mee naar jouw klas en bouwt de les daaromheen. Nieuwsgierigheid prikkelen was nog nooit zo makkelijk.
✅ Wil je meer nieuwsgierigheid in jouw les inbouwen? Deze korte checklist helpt jou op weg!
Over de schrijver
Een wereld vol met nieuwsgierigen! Deze visie verwezenlijkt Jason Fredrick van Eunen (1995) met zijn bedrijf Nieuwsgierig Denken. Zijn onuitputtelijk nieuwsgierigheid en enthousiasme over hoe de wereld werkt en wat mensen drijft laat hem nooit stoppen met leren en zichzelf te ontwikkelen. Met Nieuwsgierig Denken deelt hij deze passie voor een leven lang ontwikkelen met de wereld en laat hij mensen kennismaken met de kracht van nieuwsgierig zijn voor organisaties, het onderwijs en persoonlijke groei. Jason laat zien dat het trainen van nieuwsgierigheid op elke leeftijd en op elk moment kan. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk en makkelijk.
Bedankt voor het inschrijven voor de nieuwsbrief! In je inbox ontvang je vanaf nu de laatste weetjes en oefeningen om jouw nieuwsgierigheid een boost te geven!
Oeps, bij het versturen is iets fout gegaan. Probeer het nog eens.
Ontdek de kracht van nieuwsgierigheid en verwondering met Nieuwsgierig Denken! Samen met Jason Fredrick leer hoe je onze mooiste eigenschap in onderwijs en organisaties aanwakkert bij jezelf en anderen voor een leven lang leren en ontwikkelen. Voor alle leeftijden!
Inspiratiesessies, workshops en gastlessen over het nieuwsgierigheid en verwondering voor scholen en bedrijven.