


Na deze blogpost meer leren over nieuwsgierigheid en verwondering?
Nieuwsgierigheid is hartstikke belangrijk,ook in jouw klas! Echter, onderzoeken wijzen ons erop dat kinderen in de loop van de basisschooltijd minder nieuwsgierig worden. Hoe kan dat?Dat lees je in deze gastblog die ik heb geschreven voor Mees&co.
Ben je nieuwsgierig naar nog meer informatie over nieuwsgierigheid? Bekijk dan eens mijn Instagram-pagina met allemaal gratis kennis!
Óf... volg een van de online Nieuwsgierig Denken trainingen
in jouw eigen tijd!
Jonge kinderen hebben nieuwsgierigheid in overvloed. Nieuwsgierigheid ontstaat als we beseffen dat we iets nog niet weten, maar datgene wel graag willen weten. Als nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd gaan onze hersenen aan het werk en versterken ze de verbindingen in het brein. Er komen allemaal stofjes vrij via het beloningscircuit in het brein, daar worden we blij van! Nieuwsgierige leerlingen zijn daarom gemotiveerd,
stellen veel vragen, zijn leergierig en zijn betrokken in de klas. Nieuwsgierigheid is dus hartstikke belangrijk, ook in jouw klas! Echter, onderzoeken wijzen ons erop dat kinderen in de loop van de basisschooltijd minder nieuwsgierig worden. Hoe kan dat?
Naarmate kinderen ouder worden stellen kinderen minder én andere soorten vragen. In de onderbouw komen vaak verwondervragen voorbij als “Waarom is de lucht blauw?”, terwijl in de bovenbouw vaker “Moeten we dit ook leren op de toets?” wordt gevraagd. Natuurlijk hebben we de eerste soort vragen veel liever! Nieuwsgierige kinderen gaan namelijk verder dan het onthouden van informatie en zoeken actief naar mogelijkheden om toe te passen en te ontdekken. Een nieuwsgierige mindset helpt zelfs om informatie te leren waar we niet direct geïnteresseerd in zijn, hoe handig! Hoge nieuwsgierigheid zorgt er zo voor dat kinderen ook hoger scoren op schoolprestaties als taal en rekenen. Hoe zorgen we er dan voor dat kinderen nieuwsgierig blijven en nog nieuwsgieriger worden tijdens
hun reis door het basisonderwijs?
Leerkrachten hebben de sleutel in handen om een nieuwsgierige sfeer in de klas te creëren en zo nieuwsgierigheid bij hun leerlingen te prikkelen. Hoe pak je dat aan? Jouw eigen nieuwsgierigheid tonen als leerkracht speelt hier een belangrijke rol in. Laat je leerlingen merken hoe leuk nieuwsgierigheid is en neem ze mee in je enthousiasme. Vertel eens over een moment toen je zelf nieuwsgierig naar iets was. Wat deed het toen met je? Welke vragen kwamen er in je op? Zo laat je leerlingen kennismaken met wat het precies betekent om nieuwsgierig te zijn. Als je zelf het goede voorbeeld geeft, zullen je leerlingen volgen! Hieronder staan drie snelle tips waarmee je aan de slag kunt om meer nieuwsgierigheid te creëren in jouw klas.
Durven om nieuwsgierig te zijn
Het laatste wat we willen is dat kinderen denken: “Kan ik deze vraag wel stellen?’. Bang zijn om vragen te stellen stopt nieuwsgierigheid. Daarom is veiligheid in een klas heel erg belangrijk. Veiligheid om vragen durven te stellen, durven te antwoorden en om te durven te experimenteren. Veiligheid voor nieuwsgierigheid creëer je door leerlingen elkaar beter te laten leren kennen. Hoe goed kennen jouw leerlingen elkaar? Laat leerlingen elkaar eens ‘interviewen’ en ze in de klas vertellen
wat ze over elkaar te weten zijn gekomen. Tip! Er staat een handig gratis werkblad op mijn website om eens uit te proberen. Bekijk deze HIER
.
Nieuwsgierige persoon van de week
We kunnen heel veel leren van de geniale mensen die ons voor zijn gegaan.
Leonardo da Vinci, Einstein, Rembrandt… vaak kennen de kinderen deze personen nog niet! Introduceer de ‘nieuwsgierige persoon van de week’. Hang een schilderij aan de muur met een foto, laat de leerlingen vragen bedenken voor deze persoon en laat ze op onderzoek uitgaan. Plaats bijvoorbeeld iedere twee weken een nieuwe foto aan de muur om de nieuwsgierigheid te blijven prikkelen.
Bevraag het gewone!
Met alledaagse voorwerpen kan je zo aan de slag om nieuwsgierigheid te prikkelen, bijvoorbeeld met een appel. Stel samen met de klas eens vragen aan deze appel. Laat ze zelf met vragen komen: waar kom je vandaan? Hoe groei je? Of.. waarom heb je verschillende kleuren? Zo kun je in één simpele appel verschillende lessen stoppen: aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, taal, rekenen en ga maar door. Hoe geweldig is dit!
Ben je nieuwsgierig naar nog meer informatie over nieuwsgierigheid? Bekijk dan eens mijn Instagram-pagina met allemaal gratis kennis!
Óf... volg een van de online Nieuwsgierig Denken trainingen
in jouw eigen tijd!
Over de schrijver
Een wereld vol met nieuwsgierigen! Deze visie verwezenlijkt Jason Fredrick van Eunen (1995) met zijn bedrijf Nieuwsgierig Denken. Zijn onuitputtelijk nieuwsgierigheid en enthousiasme over hoe de wereld werkt en wat mensen drijft laat hem nooit stoppen met leren en zichzelf te ontwikkelen. Met Nieuwsgierig Denken deelt hij deze passie voor een leven lang ontwikkelen met de wereld en laat hij mensen kennismaken met de kracht van nieuwsgierig zijn voor organisaties, het onderwijs en persoonlijke groei. Jason laat zien dat het trainen van nieuwsgierigheid op elke leeftijd en op elk moment kan. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk en makkelijk.
Bedankt voor het inschrijven voor de nieuwsbrief! In je inbox ontvang je vanaf nu de laatste weetjes en oefeningen om jouw nieuwsgierigheid een boost te geven!
Oeps, bij het versturen is iets fout gegaan. Probeer het nog eens.
Ontdek de kracht van nieuwsgierigheid en verwondering met Nieuwsgierig Denken! Samen met Jason Fredrick leer hoe je onze mooiste eigenschap in onderwijs en organisaties aanwakkert bij jezelf en anderen voor een leven lang leren en ontwikkelen. Voor alle leeftijden!
Inspiratiesessies, workshops en gastlessen over het nieuwsgierigheid en verwondering voor scholen en bedrijven.