Blog Post

Welke invloed heeft het gedrag van een leerkracht op de nieuwsgierigheid van leerlingen?

Jason Fredrick van Eunen • 3 juli 2020

Deze blog delen? Klik hieronder.


Nieuwsgierigheid tonen kan soms super spannend zijn, ook voor kinderen en leerlingen. Helemaal als er iemand bij is! Het effect van volwassenen op de nieuwsgierigheid van kinderen in een klaslokaal werd gemeten in een onderzoek van Henderson en Moore (1980). 

Drie verschillende nieuwsgierige situaties

Om de invloed van het gedrag van volwassenen te meten op nieuwsgierigheid van leerlingen creërden zij drie verschillende gedrag-situaties.⠀

1) In situatie 1 was er alleen interactie met de leerling als er vragen werden gesteld.
2) In situatie 2 liet de volwassene actief positief gedrag zien en werd de leerling begeleidt met een glimlach, oogcontact en korte aanmoedigingen.
3) In situatie 3 was de leerkracht actief samen nieuwsgierig met de leerling door vragen te stellen en mee te denken.

Het effect van gedrag op nieuwsgierigheid

Wat bleek? Zowel situatie 2 en situatie 3 leidde tot meer ontdekkend en nieuwsgierig gedrag bij leerlingen dan situatie 1. Dit effect was het sterkste wanneer een leerling van nature weinig nieuwsgierig is. ⠀
In andere woorden, hoe minder nieuwsgierig een kind van zichzelf is des te sterker het effect van het gedrag van volwassenen is op hun nieuwsgierigheid. Daarnaast werkt positieve interactie, aanmoedigend gedrag en eigen nieuwsgierigheid tonen versterkend voor de nieuwsgierigheid van leerlingen.⠀

Benieuwd naar de laatste onderzoeken over nieuwsgierigheid? Bekijk dan ook eens de Nieuwsgierig Denken Instagram pagina.

Waar wil jij

nieuwsgierigheid aanwakkeren?

Klik op jouw keuze!

Nieuwsgierigheid in het onderwijs Nieuwsgierigheid op de werkvloer


Waar wil jij nieuwsgierigheid stimuleren?

Deze blog delen? Klik hieronder.

Jason Fredrick van Eunen | Nieuwsgierig Denken

Over de schrijver

Jason Fredrick van Eunen

Een wereld vol met nieuwsgierigen! Deze visie verwezenlijkt Jason Fredrick van Eunen (1995) met zijn bedrijf Nieuwsgierig Denken. Zijn onuitputtelijk nieuwsgierigheid en enthousiasme over hoe de wereld werkt en wat mensen drijft laat hem nooit stoppen met leren en zichzelf te ontwikkelen. Met Nieuwsgierig Denken deelt hij deze passie voor een leven lang ontwikkelen met de wereld en laat hij mensen kennismaken met de kracht van nieuwsgierig zijn voor organisaties, het onderwijs en persoonlijke groei. Jason laat zien dat het trainen van nieuwsgierigheid op elke leeftijd en op elk moment kan. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk en makkelijk.


Schrijf je in voor de Nieuwsgierig Denken nieuwsbrief en mis geen enkele blog.

Neem contact met ons op

Anderen bekeken ook


door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Krijgt het belang van nieuwsgierigheid prikkelen wel de aandacht die het verdient in het onderwijs?! Iedereen wil immers wel leerlingen die nieuwsgierig zijn naar de lesstof! Maar… wordt hier ook actief op ingespeeld? Hackmann en Engel (2002) zochten dit in een studie uit.
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
"Wat zijn nu precies goede vragen om te stellen aan mijn klas?" Dat wordt vaak gevraagd in mijn workshops als we het hebben over nieuwsgierigheid prikkelen in het onderwijs. Een belangrijk component van een vraag die daadwerkelijk nieuwsgierigheid prikkelt is dat de vraag aansluit bij de belevingswereld van diegene aan wie je hem stelt. Een voor de hand liggende vraag verveelt en een ingewikkelde vraag vervreemd juist.
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Stel die vraag! Probeer dat experiment! Moedig jij nieuwsgierigheid wel eens aan? Of kun je zelf soms eens een klein zetje gebruiken? Een kleine aanmoediging kan inderdaad zomaar eens het verschil maken. In een onderzoek onder 200 personen vroeg onderzoeker Francesca Gino zich af wat het effect is van een nieuwsgierige aanmoeding tijdens het werk. Wat blijkt?Een klein duwtje in de rug maakt al een groot verschil
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Hoe reageren we op nieuwe dingen? En waarom doet de een dat liever dan de ander? Onze nieuwsgierigheid is enorm belangrijk om te leren en te innoveren. Wetenschappers gingen daarom op onderzoek uit naar de oorsprong van onze nieuwsgierigheid! Daarvoor gingen ze geen mensen bestuderen, maar... orang-oetans. Onderzoeker Caroline Schuppli. “Als we willen weten hoe deze eigenschap is ontstaan, moeten we het bestuderen bij onze naaste verwanten.”
Nog meer nieuwsgierige onderzoeken lezen

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op de website te geven. Meer informatie? Lees het privacybeleid hier.

×
Share by: