Wanneer worden we nu precies nieuwsgierig?

Jason Fredrick van Eunen • 3 juli 2020

Deze blog delen? Klik hieronder.


Wanneer voelen we ons nu precies nieuwsgierig? Hoe ontstaat de behoefte dat we nieuwe kennis op willen doen en ons verder willen ontwikkelen? Kang (2009) zocht het uit hoe nieuwsgierigheid precies ontstaat.

De nieuwsgierige zone

Professor Kang en haar collega’s ontdekten dat nieuwsgierigheid zich gedraagt als een omgekeerde u-vorm (zie de grafiek iets beneden) en dat ons kennisniveau een grote invloed heeft op ons nieuwsgierig vermogen. 

Als we níks van een onderwerp afweten, is het heel moeilijk om daarover nieuwsgierigheid op te wekken. Je kunt het je dan niet voorstellen of de brug naar de te leren kennis is te groot om te begrijpen.

Aan de andere kant, wanneer we denken veel te weten over een onderwerp voelen we ons verzadigd van informatie en zijn we minder nieuwsgierig. 

Kortom, we zijn over het algemeen het meest nieuwsgierig als we een klein beetje van een onderwerp afweten, maar niet te veel. 

Information Gap Theory

Dit onderzoek sluit aan op de ‘Information Gap Theory’ van Loewenstein: we zijn nieuwsgierig als er een kloof is tussen wat we weten en wat we willen weten. Daarbij is het ook erg belangrijk dat we beseffen dat deze kloof er is, en dat we dus accepteren dat er nog meer te leren valt. Als je bijvoorbeeld al veel over een onderwerp weet helpt het om de vraag te stellen: wat valt er voor mij nog te leren? Zo maak je die kloof voor jezelf zichtbaar. 

Is er dus een verband tussen nieuwsgierigheid en kennis? Ja! Nieuwsgierigheid opwekken kunnen we op deze manier dus ook bewust doen. 

Duik dus niet meteen in de meest zware boeken over een nieuw onderwerp als je je nieuwsgierigheid wilt aanwakkeren, maar introduceer het naar jezelf. Óf zoek praktische voorbeelden die vragen oproepen. 

Benieuwd naar de laatste onderzoeken over nieuwsgierigheid? Bekijk dan ook eens de Nieuwsgierig Denken Instagram pagina.

Waar wil jij

nieuwsgierigheid aanwakkeren?

Klik op jouw keuze!

Nieuwsgierigheid in het onderwijs Nieuwsgierigheid op de werkvloer


Waar wil jij nieuwsgierigheid stimuleren?

Deze blog delen? Klik hieronder.

Jason Fredrick van Eunen | Nieuwsgierig Denken

Over de schrijver

Jason Fredrick van Eunen

Een wereld vol met nieuwsgierigen! Deze visie verwezenlijkt Jason Fredrick van Eunen (1995) met zijn bedrijf Nieuwsgierig Denken. Zijn onuitputtelijk nieuwsgierigheid en enthousiasme over hoe de wereld werkt en wat mensen drijft laat hem nooit stoppen met leren en zichzelf te ontwikkelen. Met Nieuwsgierig Denken deelt hij deze passie voor een leven lang ontwikkelen met de wereld en laat hij mensen kennismaken met de kracht van nieuwsgierig zijn voor organisaties, het onderwijs en persoonlijke groei. Jason laat zien dat het trainen van nieuwsgierigheid op elke leeftijd en op elk moment kan. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk en makkelijk.


Schrijf je in voor de Nieuwsgierig Denken nieuwsbrief en mis geen enkele blog.

Neem contact met ons op

Anderen bekeken ook


door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Krijgt het belang van nieuwsgierigheid prikkelen wel de aandacht die het verdient in het onderwijs?! Iedereen wil immers wel leerlingen die nieuwsgierig zijn naar de lesstof! Maar… wordt hier ook actief op ingespeeld? Hackmann en Engel (2002) zochten dit in een studie uit.
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
"Wat zijn nu precies goede vragen om te stellen aan mijn klas?" Dat wordt vaak gevraagd in mijn workshops als we het hebben over nieuwsgierigheid prikkelen in het onderwijs. Een belangrijk component van een vraag die daadwerkelijk nieuwsgierigheid prikkelt is dat de vraag aansluit bij de belevingswereld van diegene aan wie je hem stelt. Een voor de hand liggende vraag verveelt en een ingewikkelde vraag vervreemd juist.
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Stel die vraag! Probeer dat experiment! Moedig jij nieuwsgierigheid wel eens aan? Of kun je zelf soms eens een klein zetje gebruiken? Een kleine aanmoediging kan inderdaad zomaar eens het verschil maken. In een onderzoek onder 200 personen vroeg onderzoeker Francesca Gino zich af wat het effect is van een nieuwsgierige aanmoeding tijdens het werk. Wat blijkt?Een klein duwtje in de rug maakt al een groot verschil
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Hoe reageren we op nieuwe dingen? En waarom doet de een dat liever dan de ander? Onze nieuwsgierigheid is enorm belangrijk om te leren en te innoveren. Wetenschappers gingen daarom op onderzoek uit naar de oorsprong van onze nieuwsgierigheid! Daarvoor gingen ze geen mensen bestuderen, maar... orang-oetans. Onderzoeker Caroline Schuppli. “Als we willen weten hoe deze eigenschap is ontstaan, moeten we het bestuderen bij onze naaste verwanten.”
Nog meer nieuwsgierige onderzoeken lezen