


Na deze blogpost meer leren over nieuwsgierigheid en verwondering?
Dit artikel is geschreven door Jason Fredrick van Eunen (Nieuwsgierig Denken) en Colette van Triest (Hart voor Talent). Met Nieuwsgierig Denken deelt Jason Fredrick kennis over hoe je nieuwsgierigheid kunt stimuleren in het onderwijs. Colette is een expert op het gebied van hoogbegaafdheid en begeleidt scholen, ouders en kinderen.
Vroeg signaleren kan al vanaf hele jonge leeftijd. Hoogbegaafde kinderen hebben vaak al opvallende kenmerken in hun ontwikkeling. Bij jonge kinderen spreken we nog niet van hoogbegaafdheid maar van een ontwikkelingsvoorsprong. Hoe uit zich dit dan precies? Op jonge leeftijd is bij deze kinderen al te herkennen dat ze een erg lange spanningsboog hebben voor onderwerpen die ze interessant vinden. Ze pikken snel nieuwe kennis op en hebben een buitengewone woordenschat en zinsopbouw om mee te communiceren. Tevens zijn ze creatief sterk in het leggen van (causale) verbanden en kunnen ze volledig opgaan in hun nieuwsgierigheid vanwege hun intrinsieke motivatie om complexe onderwerpen te ontdekken. In het basisonderwijs kun je dit onder andere herkennen aan tekeningen met extreme details of het spreken over ongewone onderwerpen ten opzichte van leeftijdsgenoten. Daarnaast vinden zij vaak niet of nauwelijks aansluiting bij leeftijdsgenootjes. Zij lopen vaak voor in hun sociale - en/of emotionele ontwikkeling ten opzichte van hun leeftijdsgenootjes.
Dat een kind hoogbegaafd is betekent niet dat deze ook direct uitzonderlijk presteert. Juist onderpresteren is een veelvoorkomend probleem en een grote uitdaging binnen het onderwijs voor deze leerlingen. Niet naar hun potentie presenteren kan veroorzaakt worden door luiheid (“ik kan het allemaal wel” ) óf het niet goed ontwikkeld hebben van essentiële vaardigheden op jonge leeftijd doordat het aanbod destijds niet toereikend was. Waar jongens regelmatig eerder frustratie tonen wanneer de lesstof niet uitdagend is, passen meisjes zich menigmaal juist beneden hun niveau aan. Met name daarom is het bijvoorbeeld bij meisjes vaak lastig te herkennen of er sprake is van onderpresteren.
Om de potentie van een hoogbegaafd kind tot bloei te laten komen is de invloed van de omgeving vaak doorslaggevend. De ouders, vriendjes maar ook zeker de leerkrachten maken hierin het verschil voor de leerling. Bevinden de leerlingen zich in een rijke leeromgeving waarin zij actief worden uitgedaagd? Kunnen ze in hun omgeving (voor die leeftijd vaak ongewone) nieuwsgierigheid kwijt? Het durven hulp vragen is vaak een uitdaging voor hoogbegaafde kinderen. Zij ervaren hulp vragen vaak als ‘falen’. Als omgeving zorg je voor een vruchtbare basis om hun vaardigheden verder te ontwikkelen door actief te laten zien dat ‘fouten’ maken mag en dat vragen stellen deel van het leerproces is. Dit kun je doen door ook jezelf vragen te stellen en jouw eigen fouten bespreekbaar te maken.
Eveneens hoogbegaafde kinderen hebben ondersteuning nodig om hun nieuwsgierigheid te kunnen volgen en hun talenten te benutten. Geef jij onderwijs aan een hoogbegaafd kind? Dan zijn dit een aantal tips die je in jouw lesstof kunt verwerken, zodat hun nieuwsgierigheid zal worden geprikkeld:
Net zoals ieder kind hebben ook hoogbegaafde kinderen allemaal hun eigen leerstijl én ook allemaal verschillende manieren om hun nieuwsgierigheid te volgen. Om als leerkracht hoogbegaafde kinderen optimaal te ondersteunen is verbinding creëren tussen jou en de leerling het sleutelwoord. Het werken aan relatie is hierin het beginpunt. Wat heeft dit kind specifiek nodig? Waar kan hij of zij helemaal in opgaan? Hoe kan ik deze nieuwsgierigheid op een uitdagende manier blijven prikkelen? Laat je oprechte interesse zien, ga samen op onderzoek uit en je zult worden beloond met vele momenten van verwondering.
Tip voor morgen!
Hoogbegaafde kinderen hebben geen behoefte aan een extra rekensom of nóg maar een taalboekje. Geef ze de kans en mogelijkheden om hun talenten en vaardigheden verder te ontwikkelen met een vrije opdracht waarin ze hun eigen nieuwsgierigheid kunnen volgen. Laat deze opdracht niet een eenmalig iets zijn, maar iets waar ze structureel als verdieping op terug kunnen vallen. Zo geef je ze de mogelijkheid om ze te specialiseren in een onderwerp dat ze leuk vinden.
Over de schrijver
Een wereld vol met nieuwsgierigen! Deze visie verwezenlijkt Jason Fredrick van Eunen (1995) met zijn bedrijf Nieuwsgierig Denken. Zijn onuitputtelijk nieuwsgierigheid en enthousiasme over hoe de wereld werkt en wat mensen drijft laat hem nooit stoppen met leren en zichzelf te ontwikkelen. Met Nieuwsgierig Denken deelt hij deze passie voor een leven lang ontwikkelen met de wereld en laat hij mensen kennismaken met de kracht van nieuwsgierig zijn voor organisaties, het onderwijs en persoonlijke groei. Jason laat zien dat het trainen van nieuwsgierigheid op elke leeftijd en op elk moment kan. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk en makkelijk.
Bedankt voor het inschrijven voor de nieuwsbrief! In je inbox ontvang je vanaf nu de laatste weetjes en oefeningen om jouw nieuwsgierigheid een boost te geven!
Oeps, bij het versturen is iets fout gegaan. Probeer het nog eens.
Ontdek de kracht van nieuwsgierigheid en verwondering met Nieuwsgierig Denken! Samen met Jason Fredrick leer hoe je onze mooiste eigenschap in onderwijs en organisaties aanwakkert bij jezelf en anderen voor een leven lang leren en ontwikkelen. Voor alle leeftijden!
Inspiratiesessies, workshops en gastlessen over het nieuwsgierigheid en verwondering voor scholen en bedrijven.